Turkman Souljah er komponist på Team Teatrets nye forestilling Mombie og giver forestillingen endnu et lag
”Lyden af babygråd ligger på en frekvens, der vækker faresignalerne i vores instinkter. Det gør en gren, der knækker i en skov også. Derfor kan det give mening at komponere noget, der ligger omkring den frekvens”. Det forklarer Turkman Souljah for at sætte ord på nogle af de billeder han kan være med til at skabe i en teaterforestilling.
Komponisten har brugt sine evner på Team Teatret, hvor han i tæt samarbejde med blandt andre instruktør Anne Zacho Søgaard har skabt lydene og musikken til forestillingen Mombie.
Mombie er ny dansk dramatik, en tragikomisk gyser, hvor hovedpersonen er en kvinde, der gerne vil have styr på både karriere, parforhold, udtryk og det er skulle være mor lige om lidt. Forestillingen foregår i et syret univers, hvor der bliver leget med proportioner og relationer, og hvor udtrykket har tydeligt følgeskab af lyde og rytmer.
”Når man sætter teater og musik sammen, er det 1 plus 1, der gerne skulle give mindst 3. Musikken er en ekstra skuespiller i stykket. Den kan være med til at forstærke en stemning, en følelse, en handling. Eller også kan den være med til at give noget, der peger et helt andet sted hen. Hvis vi har en ubehagelig, tåkrummende scene kan man vælge at lægge musik på, der også skurrer i ørene, eller du kan netop bruge noget behageligt, som forvirrer dig som publikum. Begge dele kan noget,” forklarer Turkman Souljah.
Vejen til teatermusik var ikke lige givet for omkring 20 år siden, da en ung mand fandt en pladespiller, der var smidt ud.
”Jeg begyndte at scratche og blev ret god til det. Faktisk en af verdens bedste. Så kom jeg til at lytte til nogle vinyler med klassisk musik og blev ret nysgerrig. Jeg lærte mig selv at læse noder og spille klaver ved at vende noderne, så de passede til hænderne. På den måde fik jeg Bach, Beethoven og Rachmaninov ind under huden”, fortæller Turkman Souljah, der også har gået på Rytmisk Musikkonservatorium.
Han har komponeret og produceret for en række kunstnere, blandt andre Per Vers, Caroline Henderson og ikke mindst Outlandish. Klassiske kompositioner, som en symfoni, er det også blevet til. På et tidspunkt viste der sig så også en vej ind på teaterscenen.
”Betty Nansen Teatret havde et projekt med udsatte unge, hvor jeg blev spurgt, om jeg ville være med som en rollemodel. Det var vildt spændende og interessant og jeg kunne se at det kunne en masse, når vi sammen skabte noget kunst. På den måde kom jeg ind i teaterverdenen. Så tror jeg bare, at jo dygtigere jeg bliver, jo heldigere bliver jeg også, så der er folk der får øjnene op for mig,” siger han.
Turkman Souljah er glad for arbejdet med scenekunst.
”Men jeg har opdaget, at der bliver talt meget, brugt mange, mange ord, i teaterverdenen. I musikken er det noget med at jamme og finde et groove sammen og tage den derfra. På et teater holder man godt nok mange møder”, siger han grinende og fortsætter:
”Der er samtidig en interessant dynamik på et teater. Ganske vist er der en leder, for eksempel instruktøren, der har et mål og en historie at fortælle, men der er også et ønske om at være på samme niveau, være lydhør og arbejde sammen hen til målet.”
Musikeren, DJ’en, produceren og komponisten har efterhånden skabt musik og lyddesign til en lang række forestillinger på både små og store scener, blandt andet en ballet på Det Kongelige Teater og flere forestillinger for Teater Sort/Hvid.
”Jeg synes Mombie er en rigtig spændende forestilling at arbejde med. Jeanette (Munzert, dramatikeren på Mombie, red.) fortalte mig om historien og hendes baggrund for at skrive den, og de aspekter hun synes er vigtige. Selv om jeg ikke har børn, kan jeg sagtens relatere mig til de krav der er, både til en kvinde, en mand og en svigermor. Det giver så meget mening at arbejde med,” siger han.
Turkman Souljah arbejdede sammen med instruktør Anne Zacho Søgaard allerede inden prøvestart, hvor hun kom med ønsker til lyduniverset.
”Anne er god at arbejde sammen med. Nogle instruktører går meget stramt efter, hvad de selv vil have. Anne er åben og lytter også til mine forslag, og hun er klar til at lade sig overraske. Vi har tilladt os at være kreative sammen. Det er fedt,” siger han.
Mombie har premiere på Team Teatret den 26. april.
Turkman Souljah er komponist, musiker, dj og producer. Han har skabt både musik og lydunivers til Mombie. Foto: Team Teatret.
